Op zoek naar een nieuwe locatie voor uw bedrijf? Krijg onafhankelijk advies met onze Huisvestingsscan!

Het vinden van de juiste huisvesting biedt voor veel bedrijven een grote uitdaging. Er zijn diverse zaken die in overweging genomen moeten worden om een goede beslissing te kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld de verwachte groei en de manier van werken. Maar dat is lang niet alles. Om uw organisatie te helpen bij het maken van de juiste keuzes heeft Marts de Huisvestingsscan ontwikkeld. Onze directeur Martijn vertelt in onderstaand interview over zijn ervaringen. 

Laatst hoorde ik je zeggen dat het vaak voorkomt dat bedrijven bij de zoektocht naar een nieuwe locatie niet altijd de beste beslissing maken. Wat kom je dan zoal tegen?
“Als er een nieuw pand gekozen moet worden, is de locatie en het aantal vierkante meters belangrijk, maar ook de voorwaarden die horen bij een huurcontract. Extra zaken als berging, servicekosten en medegebruikers van een pand zijn ook zeker belangrijke zaken om mee te nemen bij het maken van een beslissing. Daarnaast is het heel belangrijk dat je weet wat je, naast het huisvesten van je kantoor, wilt bereiken met de nieuwe locatie.”

Heb je voorbeelden van wat je voorbij hebt zien komen en wat voorkomen had kunnen worden?
“We hebben meegemaakt dat bedrijven een locatie hadden gehuurd welke nagenoeg geen aansluiting had met het OV terwijl er grotendeels jongeren werken die met het openbaar vervoer komen. Ook is het voorgekomen dat mensen dachten over veel meer vierkant meters te beschikken dan in werkelijkheid het geval was. Dit kwam omdat in het totaal aantal gehuurde vierkante meters ook de entree, verkeersruimten, toiletten, enz. waren meegerekend.”

Inmiddels heb je een hoop huurcontracten gezien en je hebt regelmatig meegekeken en geadviseerd bij het huren of kopen van een nieuw bedrijfsonderkomen. Heb je tips?
“Ja Marts bellen haha! Nee, zonder gekheid, er komen bij ieder project andere dingen aan het licht en de kosten die we ervoor in rekening brengen zijn het dubbel en dwars waard.

Ik zou al met de klant aan tafel willen voordat ze gaan zoeken. Ten eerste, omdat er soms in de huidige situatie oplossingen aan te dragen zijn waardoor een verhuizing (nog) niet nodig blijkt te zijn en ten tweede, omdat we graag mee zoeken naar een geschikte locatie. We hebben weleens tijdens een evaluatie bij een klant vernomen dat ze spijt hadden dat ze ons niet eerder hadden ingeschakeld. Toen ik vroeg wat er dan anders zou zijn gegaan zeiden ze letterlijk: “Dan hadden we waarschijnlijk niet gezeten waar we nu zitten!” Aan de ene kant fijn om te horen dat ze ons zo zijn gaan waarderen, aan de andere kant jammer dat de klant die nog vijf jaar huren voor de boeg heeft zich gelijk al beseft dat het beter had gekund.”

Wat kunnen onze klanten verwachten als ze ons bij dit proces betrekken? Wat zijn de kosten en wat levert het op?
“Je kunt bij Marts zoals gezegd terecht vanaf het moment dat er wordt nagedacht of een nieuw onderkomen nodig is. Als dit nodig blijkt te zijn, gaan we op zoek, geven we advies en maken we alvast een indelingstekening op basis van een ruw opgesteld programma van eisen waardoor je optimaal inzicht krijgt over de ruimte die je wilt gaan huren of kopen. Wat het kost hangt af van de omvang van de werkvloer, maar bij een kantoor rond de 50 werknemers rekenen we ongeveer € 750,-. De indelingsplattegrond heb je dan al als je tot huren of kopen overgaat en deze hoeft vervolgens alleen nog te worden gedetailleerd.”

Dat is niet duur. What’s in it for you?
“In ieder geval zou ik het fijn vinden als mensen happy zijn met hun werkomgeving en als we op deze manier ons steentje hieraan kunnen bijdragen dan is dat al mooi. Natuurlijk hoop ik dat de klant ons ook waardeert om wat wij doen en dat we betrokken kunnen blijven bij het herhuisvestingstraject. We zijn namelijk een huisvestingsprojectbureau waar je terecht kunt van het begin (de huisvestingsscan) tot en met de fysieke verhuizing en alles wat erbij komt kijken.”

Verder Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Marts Design